lauantai 18. elokuuta 2018

Metsälinna, Ristiina 5.8.2018


Kalenterissa kääntyi uusi kuukausi ja helteinen heinäkuu vaihtui elokuuksi. Helteet kuitenkin jatkuivat vielä elokuun ensimmäisenä sunnuntaina ja kulku suuntautui Akin & Fantasian tahdittamiin Ristiinan Metsälinnan sunnuntaitansseihin. Samalla tuli jatkettua perinnettä (kolmas vuosi) viettää syntymäpäivää tämän poppoon keikalla – tänä vuonna tosin päivä varsinaisen päivän jälkeen, mutta mitä pienistä, pääasia että juhlii edes jossain vaiheessa. Melkoiset synttärihumpat niistä saatiin aikaiseksi, kaksi onnittelukappaletta, ensimmäinen Fantasialta ja toinen Akilta, lisäksi kortissa teksti ”Hyvää synt… Ei ku otan osaa.” Mutta mitäpä muuta Akilta voi odottaa. Ennen kuin tanssit aloitettiin, pidettiin hiljainen hetki aiemmin viikolla menehtyneen naapurilavan lavaisännän muistolle. Hieno ele.

Kun tanssit sitten aloitettiin Fantasian toimesta, lähdettiin tällä kertaa liikkeelle hitaalla valssilla. Molemmat hitaat valssit tulivat Amerikan mantereelta, ensimmäinen oli elokuvasävelmä Cavatina ja parina sille kuultiin Vaya Con Dios. Kun siellä Amerikassa nyt oli pistäydytty, vähän niin kuin teemaan sopivasti jatkettiin countryfoxilla. Lähdettiin katselemaan maalaismaisemaa ja hieman oli jo lähestyvän syksyn tunnelmaa – jos ei muuten, niin ainakin laulun sanoissa – sillä pian tippuu jälleen lehdet pihapuun ja pojat koulutiellä joutuu tappeluun. Yksinäinen pyy vihelteli myös jossain, lainakirves vietiin naapuriin ja kilon hauki pappilaan. Ymmärrettiin kuinka hän, joka siellä maalla saa aina asustaa, voi olla onnellinen. Maalaismaisemista savuisiin baareihin, jossa peli pelattiin melkein tilttiin, mokattiin ja kuulat vierivät kaltevalta pinnalta kulmanurkkaan. Sitten koitti viimeinen chaanssi ja mietittiin kuinka extrapallo oikein saatiin, sillä onni tää ei voi olla sattumaa. Illan ensimmäisten tangojen vuoro koitti seuraavaksi. Sä kuulut päivään jokaiseen, joka on Reino Markkulan ja Juha Vainion yhteistyöstä syntynyt tango, jonka sanoituksen syntymiseen liittyy vaihtelevia tarinoita ja sen on myös sanottu olevan esimerkiksi Alkon tangoksi, sillä laulun ”sinän” väitetään naisen sijaan viittaavan alkoholiin. Väitettä tukee muun muassa Vainion silloinen runsas alkoholin käyttö. Yhden tarinan mukaan on lyöty vetoa siitä pystyisikö Vainio kirjoittamaan laulun sanat puolessa tunnissa. Panoksena oli Koskenkorva-pullo. Vainio kirjoitti ”Sä kuulut päivään jokaiseen” -tangon sanat aikamääreessä ja voitti vedon. Mutta ei siitä sen enempää, jokainen voinee tangon sanoja kuunnellessaan miettiä itse mistä sen sanat kertovat. Suomalaisen tangon jälkeen vuoron sai italialainen tango, joka alkuperäisen nimensä mukaan kertoo roomalaisesta kitarasta, mutta jostain kumman syystä se on saanut suomalaiseksi nimekseen romanialainen kitara. Tosin liekö sillä kitaralla niin väliä jos käy kuten tämän tangon sanoissa, ”Yksin varjossa nyt laulan, enkä parvekkeella häntä nää. Mulle muistoksi vain laulu jää. Siksi soita kitarain.”
Kun tangot oli taivuteltu, oli aika soittaa jenkat. Saunajenkka toi lisää lämpöä jo muutenkin lämpimään iltaan ja todellakin tuntui siltä että saunassa oltiin, tosin huonosti lämmitetyssä, iho tuntui nihkeältä ja hiki virtasi, mutta ei muuta kuin hieman löylyä lisää kuten jenkan sanoissa kehotettiin. Puuttui ainoastaan se järvi minne olisi voinut pulahtaa vilvoittelemaan. Toisaalta myös viilennystä helteiseen iltaan toi mielikuvamatka Lappiin Lapin jenkan myötä, sillä jos ajattelee laulusta kohtaa, ” Revontulta sen taivaalla lamppuina on kun on talvi ja päivä on yötä, kun on kaira taas jalkaisin kulkematon kun on nietosta nietosten myötä”, niin totuus iskee vasten kasvoja siitä, että ei tämä kesä loputtomiin kestä. Mutta vielä kuitenkin on kesää jäljellä, joten nautitaan nyt tästä niin kauan kuin tätä kestää. Jenkan jälkeen jatkettiin vauhdikkaasti bugin tahdeilla. Ensin pyydettiin, että ollaan lähekkäin me vielä hetki näin ja sylistäin et enää mennä saa sillä sua tahdon rakastaa. Koska vartalon pinta oli kuin untuvaa ja niin lämpimältä tuntuvaa, voitiin hyvin todeta kuinka mua aina odottaa lämmin hellä pehmoinen. Hän antoi paisteen auringon jos oli kylmä ja vastineeksi sai suojan, olihan hän vain rakkaimpain ja ainoain. Sen jälkeen paikalle saapui villi ja viilee kissanainen, kun siirryttiin Fantasian ensimmäisen setin päättäviin hitaisiin kappaleisiin. Kissanainen härnäsi ja sotki systeemit, mutta ei kuitenkaan ollut tullut etsimään kesyttäjää. Vaarallista kissanelämää. Toinen kappale oli sitten Fantasian onnentoivotus synttärisankarille – Kaikki tytöt. Tiedättehän sen ”Kaikki tytöt eivät osaa villitä mun vaistojain, kaikki tytöt eivät pelaa korteilla mä mitkä sain…” jne? Erityisesti tämä Fantasian versio kappaleesta on omaan mieleeni, vaikka ei siinä nopeassakaan mitään vikaa ole. Vielä kerran kiitos tästä syntymäpäivälaulusta koko Fantasialle, mutta erityisesti Simolle, kun tämän kappaleen minulle omistit.
Tauon jälkeen saatiin sitten Aki ensimmäistä kertaa lavalle. Pitkästä aikaa Rainer Frimannilla liikkeelle ja tuplasti. Ensin kerrottiin siitä, kuinka vain sinä saat mut syttymään uuteen elämään ja luot pohjan tulevaan, sen silmistäsi nään. Tämä onni piilotettiin kätköön sydämen, eikä siitä kerrottu muille. No miksi ei? Koska se on salaisuus. Mutta mitä tuokaan tullessaan päivä huominen? Sitä ei tahdottu tietää, sillä se, että oli tänään onnellinen, riitti. Sitä vain antautui virran vietäväksi ja katsoi kuinka virta vei ja virta toi, laineet olivat täynnä elämää ja jos ei enää nähtäisi, oli meillä sentään muistot nuo ja virta kuljettaisi niiden luo. Se hohde kuutamon, joka loi joen pintaan välkkeen, saattoi olla peräisin taivaalla loistavasta täysikuusta, siitä öisen taivahan suurimmasta ihmeestä. Täysikuu sai vain nähdä rakkauden ja sen hetket riemukkaat kiertäessään kylmää tietään niin yksin. Saattoi myös olla sateinen yö, joka oli tumma ja sydän löi rauhattomana, eikä rakkain saapunut lohduttamaan. Aina tämän tangon yhteydessä Aki on todennut, että muuten ei saa sataa kuin vasta roudauksen jälkeen, mutta kotimatkalla kyllä satoi paikka paikoin ja salamatkin välähtelivät taivaanrannassa, joten yö oli kirjaimellisesti sateinen tällä kertaa. Tangojen jälkeen humpalle ja mikä humppa sopisi synttäreitään juhlivalle paremmin kuin Jazztyttö? Jazztyttöä kehotettiin katselemaan ympärilleen, koska ”kaikki nää ihmiset on tullu sun synttäreille” ja kirjaimellisesti myös synttärihumpalle. Koska vapaaehtoisia miehiä ei löytynyt, tilanteen pelasti ystävä, jonka kanssa sitten pistettiin tyttöparilla humpaksi. Jazztyttö antoi humpan rytmin viedä, eikä surrut puuttuvaa heilaa.  Toisessa humpassa yritettiin sitten pelastaa sen merimiehen maine, jolla ei mennyt niin kuin Strömsössä. Moni tyttö oli jäänyt häntä oottamaan ja itkemään kaipauksen kyyneliä. Merimies ei kuitenkaan voinut olla maissa päivää kauempaa, jossain odotti aina laiva.
Mutta tarvitseeko merimies maailman merillä seilatessaan mukaansa kaksi karttaa? Kyllä, siinä tapauksessa, jos niiltä kartoilta löytyy tie slalaiseen. Kaikkea kuitenkaan ei saa kerralla paljastaa, mutta baaritiskin luona saattoi istua katujen kuningatar, jonka katse uppoutui viinilasin pintaan. Tuo katujen kuningatar oli jo tuttu vuosien takaa, jolloin katuja kuljit yöhön pimeään. Silloin myös annettiin toisten talletella ne suuret setelit, nähtiin muiden juoksevan rahan perässä, mutta itse jäätiin vain laulamaan, olihan äiti aikanaan laittanut matkaan kera ohjeen, ”laula laulujas vain”. Elämässä saattoi riittää murheita, mutta kun niille totesi vain so what, vaikka kämppäkin saattoi lähteä alta tai taivaalta pudota tähti. Vielä ennen ensimmäisen setin loppua antauduttiin kuumien lattarirytmien vietäväksi. Ensin hieman kiihdyteltiin ja viihdyteltiin, kun polte pakotti lantiossa ja veti väkisin toista päin. Kun katsees kuumat nuo kerran kutsuu luo, niin siinä sitten haluttiin kiihdyttää ja viihdyttää toista ja tehdä sitä milloin vaan. Kun toista vasten painautuessa tunsi toisen sykkeen, saattoi vain todeta kuinka mä rytmisi tunnen. Ehkä se oli hetken hullu huuma, mutta eipä sille kaivattu syytä miksi sille ei voitu antautua. Sen sykkeessä suorastaan suli ja antoi vain tulen polttaa povea.

Toisen setin alussa oltiin sitten hyvin malttamattomia. Jos ei muuten, niin ainakin kappaleen nimen perusteella, koska liikkeelle lähdettiin toteamalla ”Odota en”. Mutta miksi odottamaan, koska se kuitenkin on aivan turhaa, sillä ei sitä kannata toiveisiin tuhlata turhaa aikaa eikä iltaisin kannata menneitä muistella. Sillä sen minkä huominen eteeni tuo, sen tahdon nähdä vain. Tyttöä nimeltä Milla yritettiin muuttaa sitten seuraavaksi. Koska paikalla oli Akin sanojen mukaan toukkia, niin pyysi Aki ystävällisesti Jounia sensuroimaan laulun sisältämän kirosanan. Niinpä Milla mietti kuka *piip* se hänen sängyssään makaava, nukkuva alaston mies oikein on. Mutta eipä Milla muuttunut, vaikka kuinka yritettiin, tarttui aina vain tikkuun lyhimpään ja se ei tunnetusti johtanut mihinkään. Niinpä sitä lähdettiin mukaan keijujen karkeloihin lähteelle kesäyöhön, jossa pienet valkovuokot nostivat päätään sammalmättäällä. Kauaa niissä karkeloissa ei viihdytty, sillä aamu valkeni ja koitti lähdön hetki.

Lähdön hetkellä kumottiin kuitenkin vielä kummallinen rakkauden drinkki, jonka ansiosta alla kulkeva tie näytti kirkkaalta, eivätkä ojanpielet kutsuneet kulkijaa. Tosin se saattoi viedä jalat alta, mutta silti määränpää oli selvä – Koivukuja. Matka oli kuoppainen, mutta kun perille päästiin, vannottiin rakkautta suurimpaa ja kenties sormuskin annettiin tähtitaivaan alla. Saattoi vain toivoa, että toinen tunsi samalla tavalla, jotta ei koittaisi hetkeä rakkauden jälkeen. Siinä tapauksessa hetki saattoi olla äänetön ja askel kiertäisi lattiaa arvaten. Oli aika antaa ajatusten levähtää ja ottaa luottaen se, minkä tie tuo ja muistaa se, että kun paljon antaa, muuta tarvitse ei lain. Sen jälkeen otettiinkin ohjat omiin käsiin ja kerrottiin kohtalolle, että päätettäisiin kyllä ihan itse kenen oon tai en. Oma tahto oli tässä tapauksessa parempi vaihtoehto kuin se, että olisi ollut kohtalon oma, vaikka nyt vähän uhkailun puolelle menikin jos kerran toiselta uhattiin katkoa kaikki sormet peukalosta lähtien, ainoastaan pikkusormi jätettiin jäljelle. Kun sitten toivottiin, että se toinen muuttuisi kiltimmäksi ja ehkä sitten vielä palattaisiin, niin kenties sen taustalla saattoi piillä todellinen rakkaustarina. Se rakkaustarina on sellainen, joka ei anna rauhaa ja vaikka joskus olisi toisen parina, niin silti sen toisen muistaisi.

Kuitenkin ennen kuin ilta olisi Akin osalta paketissa, varsinaisen setin päätteeksi vielä encoret. Tuttuun tapaansa Aki halusi jättää tanssikansan rauhallisiin tunnelmiin, toki Fantasia vielä viihdyttäisi yhden setin verran. Rumbaa ei oltu kuultu vielä illan aikana, joten nyt oli sen vuoro. Tuttu espanjalainen kulkuri Clandestino sai vuoron kertoa tarinansa. Hieman surullinen on kieltämättä tämän kulkurin kohtalo, hän vain vaeltaa vailla määränpäätä ja sydän hiljaa kyyneleitä vuotaa. Tuomittu kulkemaan on tuo kulkuri, eikä kukaan milloinkaan kenties löydä hänen viestejään. Kenties kuitenkin näiden tähtien alla tuo kulkurikin kulutti aikaa uskoen, että rakkaus on laavaa, joka kuljettaa ja saa kylmän raudankin hehkumaan. Näihin tunnelmiin päättyi ilta Akin osalta, vuorossa oli halukkaille nimmareita ja yhteiskuviakin otettiin. Jonkinlainen synttäriyhteisselfiekin räpsäistiin, pari ihan kunnollista ja sitten yksi, joka on nyt viime aikoina ollut ihan tyypillistä Akia. Fantasian kanssa sitten myöhemmin ryhmäkuva, johon Akia ei enää saatu eli se koko porukan yhteiskuva synttäreiden kunniaksi jäi tänä vuonna väliin, mutta katsotaan miten ensi vuonna käy, jos synttäreiden juhlinta tämän porukan keikalla saa jatkoa.

Mutta sitten tosiaan vielä se Fantasian viimeinen setti ennen kuin tanssit olivat sunnuntai-illalta kokonaan ohitse.

Sitten mentiin kahden kappaleen verran salsan tahtiin. Aluksi kaikki oli ihan el temporal eli väliaikaista vaan. Sehän sopikin hyvin syntymäpäiviään juhlivalle, kun laulussa lauletaan, ”Aika hellimmän kultaisen nuoruuden, se on vain väliaikainen”. Niinpä niin, ei tässä enää sitä kultaisinta nuoruutta eletä, mutta kuten Simo myöhemmin totesi, ikähän on vain numero. Mutta tosiaan väliaikaista kaikki on vaan, jopa näin syyskesällä tuoksu viehkeimmän kukkasenkin. Mutta voiko lauantai-ilta olla väliaikaista, sillä sehän toistuu joka viikko? Kerta kerran jälkeen lauantai-iltana tosin lähdetään ravintolaan juhlimaan, tarkoituksena ottaa muutama olut vaan ja tulla kotiin nukkumaan. Niinhän siinä ei kuitenkaan käy, vaan paikalle tulee pari tyttöä ja sitten laulun kertoja päätyy toisen tytön luo aivan kaupungin laidalle ja aamuyön tunteina joutuu pakenemaan paikalta vaatteet kainalossa. Siitä pääsemmekin jatkamaan matkaamme pitkin Valtatie 66:ta. Matka alkaa Orivedeltä kohti pohjoista ja päättyy lopulta Lapualle kirkon kupeeseen. Kun aikamme oltiin tuolla tiellä swingin tahtiin matkattu ja väistelty kuoppia, tuntui jo siltä, että  ”I’m easy man”.

Siitä olikin helppo siirtyä illan viimeiseen – tai tosiasiassa toiseksi viimeiseen – tangoon. Toivekappaleena soi tangoista ensimmäinen, Illan viimeinen tango. Nimenomaan soi, sillä Fantasia esitti kappaleen instrumentaaliversiona, kuten myös sitten sen varsinaisen viimeisen tangon, Adios Muchatos. Kun hyvästit oli tuon tangon myötä toivotettu, heilautettiin vielä kättä ja hypättiin linjuriauton kyytiin ja pistettiin polkaksi. Linja-autossa oli tunnelmaa ja matkaseurana oli ainakin reippaita Karjalan poikia. Sen verran oli reipasta menoa, että vielä tanssahdeltiin maantiellä kulkurin valssia ja päädyttiin lopulta metsäpirttiin, jossa sitten kuunneltiin tuulten huminaa kehtolauluna. Näin saatiin illan tanssit päätökseen viimeisten valssien myötä, mutta tosin tänä kesänä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, että myös Fantasia taputetaan takaisin viimeisten valssien jälkeen ja näin kävi myös Ristiinassa. Oli vielä aika illan viimeisten hitaiden. Ne molemmat lainattiin Kirkan tuotannosta, ensimmäisenä encorena kuultiin Janin tulkitsemana ”Ei rakkaus yötä pelkää” ja sen perään Simo puolestaan tulkitsi ”Alku kaiken kauniin”. Näihin tunnelmiin oli hyvä lopettaa Ristiinan sunnuntai-ilta ja suunnata kohti kotia.

Sellainen oli Ristiinan ilta. Kuuma, kostea ja hikinen – näihin voi tunnelman tiivistää. Samalla siinä tuli vähän juhlittua omaa syntymäpäiväänsäkin (vaikka tosin päivän jälkikäteen, mutta mitä siitä). Elokuussa näitä keikkoja nyt sitten riittääkin. Seuraava keikka oli jo sitten seuraavan viikon perjantaina, eiköhän siitäkin saada blogiteksti syntymään jossain vaiheessa. Kiitos vielä kerran tästä illasta Aki, Simo, Jani, Jouni ja Kimmo!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti