maanantai 23. huhtikuuta 2018

Keurusselkä, Keuruu 20.4.2018


...ja sitten taas mentiin. Suunnaksi siis Keuruu ja Keurusselkä.  Aikamoiset hikihumpat saatiin siellä aikaan Akin ja Fantasian tahdittamana. Lapin luonto oli ilmeisesti luonut porukkaan outoa taikaa, sieltä oli ajeltu edellisenä päivänä Keuruulle ja sinne oli suunta taas seuraavana päivänä, mutta sitä ennen siis perjantai-iltana humpattiin keskisessä Suomessa. Vaikka Fantasiasta kaksi neljästä kärsi flunssasta, ei se tahtia haitannut. Mutta millainen ilta meillä oikein oli? Siitä tarinaa tässä blogissa.

Illan tanssit käyntiin tuttuun tapaan Fantasian toimesta ja valssilla liikkeelle. Ihan ensimmäisenä kulkuri pisti valssiksi maantiellä ja kreivien linnoissa vietettiin häitä, viini ja samppanja virtasivat, mutta sydän oli kylmä kuin jää, kun ensimmäisenä valssina ilmoille kajahti Kulkurin valssi. Sieltä maantieltä siirryttiin sujuvasti jatkamaan iltaa Rantakoivun alla. Rantakoivu tarjosi lohtunsa yksinäiselle kun muisteltiin aikaa kauan sitten jolloin sen alla oli istuttu kahdestaan ja silmät kauniit olivat katselleet taivahan tähtösiin. Niinpä rantakoivu oli siinä vaiheessa ainoa ystävä. Sen jälkeen saatiinkin sitten kuulla tarina siitä, mitä tapahtui Isabel nimiseen tyttöseen rakastuneelle miehelle. Ei mennyt tällä miehellä niin kuin Strömsössä, ei. Sai kuulla saarnaa miestyhmä nyt kun kohtaukselta myöhästyy. Siinä sitten vain aneltiin ”Isabel, suo anteeks tämä kerta vain…” Vaikka elo oli kuin karuselli, joka tuota miestä pyöritti, ei tainnut Isabel kuitenkaan lämmetä, joten ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä haaveilemaan Budapestin yöhön. Siellä ranta peittyi kukkain tuoksuun ja miete kiintyi virran juoksuun. Sitä yötä ei koskaan voitu unohtaa ja kävipä siellä niin, että joku ryösti suukonkin salaa. Siellä yössä myös priimas soitti viulullaan ja kenties se sai mietiskelemään kuinka oon sua vailla. Tunnelma oli haikea ja surukin täytti silmät. Yksin oli jääty. Tummansininen sävel soi kaihoisasti ja onnen hetki oli ollut pelkkää valhetta. Laulun sanoista hävisi lempi ja siinä pohdittiin mitä jäljelle jää kun erotaan. 

Mutta eipä sitä jääty murehtimaan kovinkaan kauaa, sillä jo seuraavaksi kuultiin tarina pankinjohtajan vapaaillasta. Tuo pankinjohtaja tunsi nimen Alfons Lyytikäinen. Oli lauantai-ilta ja väki täytti kapakan, mutta Alfons ei asemansa vuoksi voinut mennä mukaan, sillä kansan nähden ei pankinjohtaja voinut huvitella. Kuitenkin hän kaivoi ullakolta esiin saxofoninsa  ja lähti kapakkaan, päätyi lavalle soittamaan sooloa. Mitä siitä vaikka ukko onkin liituraitahousukas, ei vanha jatsimies voi olla nousukas. Kun pankinjohtajan tarina oli kerrottu, muisteltiin neitokaiselta nimeltään Caterina saatua suukkoa. Suukko oli vienyt järjen, mutta kuitenkin pientä pohdintaa aiheutti se, tunsiko tuo tyttö totuutta ollenkaan ja kenties moni mies oli saanut hänen rakkautensa. Iltaruskoa ihailtiin myös Fantasian setin aikana, jos nyt ei ihan kirjaimellisesti ulkona, niin ainakin sitten kuvainnollisesti laulun sanoin. Vaikka oltiinkin järven läheisyydessä, laulussa sitä iltaruskoa ihailtiin meren rannalla ja haaveiltiin jossain kaukana olevasta palmujen maasta, jossa oli neitonen, jolle iltaruskon toivottiin kuiskaten vievän tervehdys ja peittävän tuo neitonen suudelmin. Se maa tuskin oli Italia, josta seuraava tango oli lähtöisin. Romanialainen kitara soitettiin tällä kertaa tšekkoslovakialaisella höyrykitaralla – mitä se sitten ikinä mahtoi tarkoittaakaan, sillä ei kitara tuon tangon aikana kovinkaan paljoa näyttänyt päästelevän höyryjä tai jos päästikin, niin siitä sitten ilmeisesti tanssi-illan kuumuus johtuikin. Kuka tietää. Tangon tahdeista latinalaisiin rytmeihin ja setin päätteeksi salsaa. Seuraavan kappaleen väitettiin kovasti tulevan suoraan kuumasta Kuubasta, mutta kyllä se taisi kuitenkin olla niin, että tämä ”El temporal” on kuitenkin alkuperältään ihan supisuomalainen kappale, kenties tutumpi jenkkana, mutta nyt vain salsaksi sovitettuna. Tässä salsassa muistutettiin siitä, että kuinka se elo ihmisen huolineen ja murheineen on ihan vain väliaikaista. Toisaalta tämä salsa olisi kyllä ihan mielenkiintoista kuulla esitettävän espanjaksi, onhan sillä jo espanjankielinen nimikin. Joten ei muuta kuin ota Simo tästä koppi ja vedä jollakin keikalla kappale tuolla ”alkuperäisellä” kielellä. Toinen salsa oli sitten ihan suomalaista alkuperää, Mamban tunnettu hitti Lauantai-ilta. Kaikkea voi tapahtua kun lähtee ravintolaan, tarkoituksena ottaa vain muutama olut ja mennä kotiin nukkumaan. Sitä voi herätä aamuyöllä aivan kaupungin laidalla, kerätä vaatteensa ja juuri kun joku tulee eteiseen, nähdä yöpöydällä oleva sormus. Siinä onkin paras vaihtoehto sitten vain juosta niin kauas kuin jaksaa, pukeutua ja jatkaa kävellen kotiin. Ei mennyt se lauantai-ilta niin kuin Strömsössä. Epäonnea tuntui olevan matkassa useammallakin Fantasian ensimmäisen setin laulujen henkilöillä.

Tauon jälkeen Aki lavalle ja heti alkuun lähdettiin vauhdikkaasti liikkeelle. Riimannin Raikkua oli heti alkuun luvassa tuttuun tapaan kahden kappaleen verran. Se on salaisuus sekä Virta vie, virta tuo. Lämpö tanssiravintolassa vain tuntui nousevan ja nousevan… mutta ei se tuntunut haittaavan, pääasia että hauskaa oli ja parketti täyttyi iloisesta tanssikansasta ja tunnelma veti lavan reunoille myös iloisin mielin matkaan lähteneitä kuulijoita. Vauhdikkaista aloituskappaleista vaihdettiin sujuvasti tangoon. Ensin tarinaa sateisesta yöstä, jollainen keikan jälkeinen yö kirjaimellisesti ainakin Keuruulla oli. Tuo sateinen yö oli tumma ja sydänkin löi rauhattomana. Mutta toisaalta, sateinen yö voi hyvinkin olla myös rakkauden yö, jolloin kenties riittää se tuokio onnea, jonka voi jakaa toisen kanssa. Jazztyttö ei puolestaan tänäkään iltana surrut sitä, ettei hänellä ollut heilaa. Ei muuta kuin puuteria nokkaan ja otsatukkaa peilaamaan, humpan rytmi sai ainakin vallattomaksi. Siinä saattoi vaikkapa todeta, että laulan, tanssin, missä ja milloinka vain. Tanssin mahdin tunnen mä ain sielussain. Sörkän laitakaduilla viheltelivät katupojat ja jos joskus sattuivat näkemään pollarin, niin silloinkin kaikui vain vihellys. Tänäkin iltana kuu nauroi taivaalla ääneen, mutta vihellys ei kuitenkaan kunnolla tuntunut lähtevän keneltäkään, mutta onneksi yleisön joukosta löytyi pilli, joka pelasti tilanteen – ainakin vihellysten osalta.

Sen jälkeen talleteltiinkin suuria seteleitä, ei talletettu maallista mammonaa, vaan kumottiin se kurkkuun. Annettiin myös ohjeita muille, että anna vain toisten talletella ne suuret setelit, ne multa pitkät vain saa. Elämän ohjeena oli: elän, pelaan, kuljen ja laulu soi, kas määräänsä ja loppuaan ei voi vältellä. Kaikelle tälle voi huoletta todeta myös so what. Nimittäin siinä vaiheessa kun elämä tää on hirveää jos stressiä kantamaan ihminen jää ja vaikka ahdistuksen erämaa saattaa tuoda pahaa tuulta ankaraa, se saa jäädä taakse. Vaikka kämppä lähtisi alta, yöllä putoaisi tähti, rengas räjähtäisi, luottotiedot menisivät, niin kaikkeen voi tosiaan todeta so what. Sitten olikin aika hieman viihdytellä ja kiihdytellä cha chaan tahtiin. Annettiin katseen vaeltaa vartalolla ja poltteen, joka veti väkisin toista päin, pakottaa lantiossa. Kun toiselle sitten kuiskasi kuinka haluaa viihdyttää ja sua kiihdyttää, tehdä sitä milloin vain, saattoi vaikka tuntea toisen rytmin ja jatkaa kuiskailemista siitä kuinka mä rytmisi tunnen ja sen kutsun kuuman. Siltikin siinä saattoi olla kyse vain hetken hullusta huumasta, mutta siitä huolimatta annettiin tulen polttaa povea. Kenties siinä oli kysymys jonkinlaisesta rakkaudesta tai sitten ihan vain närästyksestä, sillä joskus joku lehtiartikkeli kertoi, ettei se polte rinnassa välttämättä ole rakkauden merkki, vaan se saattaakin olla närästystä. Mene ja tiedä. Tässä cha chaassa hoidetaan perinteisesti myös se Akin settien ulkomaankielinen osuus, kun vaihdetaan kieli hetkeksi espanjaksi ja lauletaan, ”esta es la ultima noche” ja lisätään siihen milloin mitäkin välihuudahduksia Fantasian toimesta. Setin päätteeksi sitten vielä rauhallisiin tunnelmiin. Kuopiossa ennen Lapin rundille lähtöä saatiin ohjelmistoon mukaan kappale, josta kaikki Akin osalta alkoi. Finaalinkarsinnassa Aki sai tulkittavakseen kappaleen ”Katujen kuningatar”, joka kuultiin myös Keuruun illassa. Tätä kuuntelee kyllä mielellään ja hienoa, että se on nyt tullut mukaan keikkaohjelmistoon ja toivottavasti se myös pysyy. Parina tälle kuultiin sitten jo kauemmin mukana kulkenut kappale, ”Kaksi karttaa”. Aika oli kuivatella hikeä varttitunnin verran, ennen kuin jatkettaisiin uusilla rytmeillä toinen 45 minuuttia.

Toisen setin alkuun kuumuus ja hiki olivat pakottaneet Akin vaihtamaan vaatteet toisiin kuin mitä ensimmäisellä setillä nähtiin. Hyvä niin, sillä jivellä lähdettiin liikkeelle. Paikalle saapui tummasilmäinen ja vei vain leikkien. Tummasilmäisen ensi katse sai sydämen laulamaan rakkaudesta hetkisen vain pienen suloisen. Setin ensimmäinen kappale oli niin vauhdikas, että se sai Akin hyppäämään lavalta tanssimaan ensin lavan toiseen reunaan tanssilattialle ja sitten toiseen. Siinä sitä jammattiin porukalla kuka mukaan uskalsi. Toisena jivenä kuultiin Petri Salmisen (Kuka muuten muistaa tämän tummaäänisen laulajan 90-luvun loppupuolelta? Itse muistan, ainakin yhden kerran tuli hänen keikallaan käytyä.) tuotannosta kappale ”Kun onnen saa”. Onnen kerrottiin olevan kuin elohopeaa, kuin shampanjaa, kuin tuuli jota ei voi kesyttää ja aina uudelleen se yllättää. Joten, kun onnen saa, se täytyy piilottaa, ettei se karkaa vaan. Lemmentulta saan kai sulta, pienen suukon tyttökulta, sydän laulaa kun se onnen saa. Mutta entä jos kuitenkin kävi niin, että jos vielä oot vapaa, oli tietenkin Akilla neuvo myös siihen – nimittäin bändin kerrottiin yöpyvän paikkakunnalla. Tosin Fantasian toimesta ilmoitettiin, että vain muutaman tunnin ajan, sillä seuraavana aamuna pojilla oli taas suunta kohti pohjoista. Sen jälkeen pistettiinkin leijat lentämään yli vuorten tuulten matkaan. Nämä leijat olivat kultaisia ja niihin oli kirjoitettu kauneimmat lauseet ja kun leijat nousivat kanteen taivaan, saattoi kansat kaikki lukea niistä rakkauden. Seuraava pari olikin sitten vielä hetken aikaa arvoitus, tulisiko tangoa vai rumbaa? Aki teki päätöksensä ja rumbaa oli luvassa. Ensimmäisenä oltiin näiden (Keurusselän) tähtien alla ja siinä samalla kuunvalo veti puoleensa yöperhosta, kun toisena rumbana kuultiin kaunis Kuunvalo ja yöperhonen. Hienoa, että tällaisia vähemmän kuultuja kappaleita eri artistien tuotannoista on löytänyt tiensä Akin ohjelmistoon. En pistäisi pahakseni, jos tällaisia helmiä löytyisi lisääkin kun uusia kappaleita ohjelmistoon mietitään.

Malttamaton ihminen saattaa joskus todeta, että odota en ja silloin ei odoteta eikä menneitä muistella. yhden katseen perusteella ei kannata myöskään jäädä odottelemaan sitä toista, se toisi vain pelkkää huolta. Jälleen kerran yritettiin myös muuttaa Millaa, joka vain kerta kerran jälkeen tarttuu siihen tikkuun lyhimpään ja valittaa aina vain siitä, että mutsin soittaessa tämä veisaa vain sen saman virren, joka on kuultu monta kertaa aiemmin. Kummallinen tyttö tuo Milla, aina vain miettii kuka se hänen sängyssään oleva alaston mies on, ei ole nimeä kysynyt näinä vuosina, vaikka sama tyyppi taitaa olla, jos aina olkaan on tatuoitu Jack Nicholson… Mutta jätetään Milla miettimään asioita ja aletaan pikkuhiljaa lopetella iltaa Akin osalta. Näillä keikoilla pääsee vähintään kerran illassa pukille – ei kun hetkinen, bugille. No ei muuta kuin otetaan ranteista kii ja sidotaan käsinojiin. Katkotaan peukalo, ettei toinen liftaa perään, etusormi saa lähteä myös, jotta tökkiminen loppuu. Keskarikin murretaan, jotta sillä ei häpäistä toista enää, mutta koska pikkurilli ei tee mitään fiksua, se säästetään. Ollaan ihan kohtalon oma ja kerrotaan sille kohtalolle, kuinka ollaan jo iso poika (tai tyttö) ja päätetään itse kenen oon tai en, oma tahto on nyt se tärkein. Tässä välissä tietysti universumin parhaan orkesterin eli tietenkin Fantasian esittely. Sitten vielä viimeiseksi varsinaiseksi kappaleeksi Rakkaustarina. Toki eihän iltaa nyt kesken voi lopettaa, tanssikansa vaati vielä tuttuun tapaan encoret. Aki halusi jättää tanssikansan rauhallisiin tunnelmiin, joten ensimmäisenä ylimääräisenä kappaleena Haavoitettu ja sen parina Nuoruus on seikkailu. Halukkaille olisi respassa luvassa nimmareita ja tarjolla myös Kuriton huppareita ja pipoja. Tai kuten Aki sanoi, hän jakaa nimmareita ja Fantasia pusuja. Mutta eipä illan päätteeksi pusujen jakajia tosin näkynyt, ei vaikka kuinka respan luona vielä odoteltiin, nimittäin kun vielä Fantasian settien jälkeen kuulumiset oli vaihdettu, livahti kyllä joka ikinen nopeasti vaatteiden vaihdolle…

Akin settien jälkeen saatiin siis vielä nauttia ihan runsain määrin Fantasian soitannasta ja laulusta. Hitaalla valssilla liikkeelle, luvassa olivat ”Vuoksesi sun” ja ”Cavatina”. Niiden jälkeen todettiin ensin että hiljaista on niin kuin huopatossutehtaalla. Vaikka todettiin, että ”hys hys, nyt ollaan aivan hiljaa”, ei se kyllä paikkansa pitänyt. Seuraavaksi tehtiin sitten pikainen matka Kööpenhaminaan ja siellä huomattiin kuinka ei ole Kööpenhamina kuin ennen. No olihan edellisestä reissusta toki laulun mukaan kulunut vuosikymmen, kenties useampikin, koska muisteltiin että taisi olla vuosi viiskytkuus ja tivolistakin oli kaikunut tumma blues. Kööpenhamina jäi taakse ja sitten otettiin jo pieni varaslähtö matkalle kohti Lappia, kun ilmoille kajahti Lapin jenkka. Ilmeisesti se tosiaan oli sellainen seutu ja sellainen maa, jota ei voi unhoittaa, koska sieltä oli edellisenä päivän tultu ja seuraavana aamuna sinne taas suunnattiin. Mutta sitä ennen lähdettiin kuitenkin porukalla saunaan toisen jenkan myötä, sillä vuorossa oli Saunajenkka. Tosin ei sinne saunaan nyt ihan kirjaimellisesti lähdetty, lämpö tanssiravintolassa oli sen verran korkea ja hiki virtasi varmasti muillakin kuin esiintyjillä, niin pelkkä mielikuvitusmatka riitti tällä kertaa. Jenkkojen jälkeen rauhoituttiin hetkeksi parin hitaan pariin. Ensin mielen valtasi salattu suru, jonka jälkeen mielen valtasi kaipuu Anna-Liisaa kohtaan. Tämän kahden hitaamman kappaleen jälkeen setin päätteeksi kajautettiin ilmoille reippaat polkat, Linjuripolkka ja Karjalan poikia. Tähän väliin vielä yksi pieni tauko ennen kuin soitto jatkuisi vielä hetkisen ennen valomerkkiä.

Tauon jälkeen Fantasia takaisin lavalle ja illan toiset bugit, Lämmin hellä pehmoinen ja Ollaan lähekkäin. Sitten vielä ns. illan viimeiset hitaat, kaunis ”Jos saan sulle itseni antaa” ja ”Alku kaiken kauniin”. Jos saan sulle itseni antaa - kappaleen sanoja kannattaa kuunnella tarkkaan, sillä niissä on sanomaa paljonkin. Näiden jälkeen illan viimeiset valssit, ensin suunnattiin kulku pienoiseen Metsäpirttiin, joka löytyy rajan takaa. Viimeisenä valssina vielä Ilta Skanssissa ja tämä ilta oli sitten siinä. Fantasian toimesta vielä kehotus mennä turvallisesti huoneisiin tai kotiin, nähdään taas. Mutta ei tämä ilta kuitenkaan vielä valomerkkiin päättynyt, tanssikansa vaati Fantasialta vielä lisää. ”Tästä ei kyllä liitto tykkää”, kuului lavalta, mutta ei hätää, ei me kerrota sinne liittoon, että ilta meni yliajalle. Hieman kyselyä tanssijoille, että mitä halutaan kuulla ja tanssia – nopeaa vai hidasta? Hidasta haluttiin, joten pieni palaveri lavalla siitä mitä soitetaan ja lopputulos oli rumbaa. Ylimääräisenä kappaleena ilmoille Keuruun yössä kajahti instrumentaaliversio kappaleesta ”Jälkemme hiekalla”. Siihen oli hyvä päättää tämä ilta.

Sellainen oli Keurusselän ilta. Jokaisessa tanssipaikassa on oma tunnelmansa ja niin myös täällä. Kuten Aki sanoi, Keuruu ei pettänyt tälläkään kertaa. Hauskaa oli, tunnelma oli kuuma ja hikinen. Kiitos Aki, Simo, Jani, Jouni ja Kimmo – oli taas kerran mahtava ilta ja flunssaiset soittajatkin tsemppasivat illan hyvin, ei muuta kuin seuraavaan kertaan, joka onkin jo ihan pian 💗








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti