perjantai 11. toukokuuta 2018

Silja Symphony, Helsinki - Tukholma - Helsinki 24.-26.4.2018


Huhtikuun lopussa, vielä ennen vappua ehdittiin lähteä risteilemään Akin & Fantasian tahdittamalle meritanssiristeilylle Silja Symphonyn kyydissä kohti Tukholmaa. Kaksi iltaa, kaksi keikkaa, päivä aurinkoisessa ja keväisessä Tukholmassa sekä keskiyön show’t, siinäpä viihdettä kerrakseen tälle risteilylle. Laiva oli lastattu iloisella joukolla risteilykansaa, vauvasta vaariin. Vielä edellisenä viikonloppuna flunssasta kärsineet Simo ja Jani olivat jo pikkuhiljaa toipumaan päin, joten ei muuta kuin soitto soimaan ja laulu raikumaan. Meritanssit voivat siis alkaa.

Mutta mutta – moneltako nämä meritanssit nyt oikein alkavatkaan? Risteilyohjelmassa luki tanssiorkesterin aloittavan viihdyttämisen klo.21.00. Kuitenkin kuulutuksissa puhuttiin Fantasian aloittavan klo.20.00. Mitä ihmettä? Ei muuta kuin kysymään asiasta, baarimikotkin tuntuivat olevan pihalla asiasta, kunnes eräältä baarimikolta tietoa löytyi (hänellä oli paperilla aikataulut ylhäällä – viisas mies), aloitusajankohta olisi tuo kuulutuksissa mainittu. Sitten tuli kiire, että edes suht koht ajoissa olisi Atlantis Palacen puolella kuuntelemassa kun pojat soittaisivat omaa, ensimmäistä settiään. Ensimmäinen valssi kuitenkin meni ohi korvien ja se, mikä se oli, jäi mysteeriksi. Toisen valssin loppu oli jo menossa kun paikalle ravintolaan vihdoin ehti, mutta siitä kuuli kuitenkin sen verran, että tiesi mikä kappale oli kyseessä. Illan toisena valssina kuultiin ensimmäisenä iltana ”Tiedä en kauniimpaa”.

Valssien jälkeen otettiin suunnaksi Kööpenhamina. Siellä muisteltiin menneitä ja tultiin siihen tulokseen, ettei Kööpenhamina ole niin kuin ennen, mieltä kiehtova ja syntinen. Todettiin, että nuoruuttaan ei voi elää uudelleen ja jostain mieleen tuli hetkiseksi myös tyttönen nimeltä Caterina, jonka suukkonen oli vienyt järjen. Toivottiin, että jospa Caterina muistaisi sen suukkosen kun istuisi yksin iltaa. Mutta kuinka moni mies olikaan saanut rakkauden Caterinalta? Mutta tunsiko tuo tyttönen totuutta ollenkaan, vai oliko hänen lempensä valhetta vaan? Sitä ei kuitenkaan jääty murehtimaan, eikä miettimään, koska matkamme jatkui Argentiinaan jossa tangon rytmit kaikuivat kaduille sisätiloista. Jossain joku totesi ”Adios Muchachos” ja tangon tahdittamana siirryttiin edelleen Uruguayhin, jonka yössä kaikuivat La Cumparsitan tahdit.

Etelä-Amerikan tangomatkalta mieleen jäivät silmät tummat niin kuin syksyinen yö. Ne eivät antaneet rauhaa ja täynnä kyyneleitä ne katsoivat syyttäen. Kaiken lisäksi nuo silmät seurasivat jopa maailman ääriin saakka, vielä Budapestin yössä ne Tonavan rannalla käväisivät mielessä. Kuitenkin joku onnistui ryöstämään suukon salaa – jopa niin salaa, että hurma tuo ei enää palaa ja Budapestin yössä soivat vain viulut. Kaiken tämän tuloksena oli kuitenkin loppujen lopuksi salattu suru. Sydän vaikeroi, mutta sen ääni vaiennettiin, sillä mies ei voi näyttää taakkaa surun, ei varsinkaan jos jää yksin. Koska kaikki haaveetkin haihtuivat yksi kerrallaan, oli parempi vain pitää suru sydämen salaisuutena. Silti kuitenkin mietittiin sitä, kuinka oli nähty toisen katseessa kutsuvan merkin ja löydetty yhteinen kieli. Turvaa oli haettu, hetken lämpöä yöhön harmaaseen ja esitetty vieno toive ”Ota lähellesi peiton alle, pidä sylissäsi suudellen, tee se hellästi kuin rakkaimmalle, jätä aamuun muisto lämpöinen…”

Fantasian toisen setin aluksi lähdettiin katselemaan maalaismaisemaa, jossa pojat joutuivat koulutiellä tappeluun ja vanha maitoauto myöhästyi vartin. Maalaismaisemaa katsellessa ymmärrettiin kuinka onnellinen voikaan olla hän, joka täällä vaan saa aina asustaa ja mieleen hiipi ajatus kuinka maalaismaisemaa en saata unohtaa. Siellä samoissa maisemissa oli hyvä muistella sitä poltetta, jonka toinen oli sytyttänyt silloin aikanaan roihuamaan. Tähtitaivas vain kuunteli kun huudettiin ääneen miksi pois ei mee hurja polte pohjaton, sillä kiihkeyttä kuumaa ja hulluutta huumaa sait mut tuntemaan. Tuo polte ja huuma jatkui entisestään kun paikalle saapui Yön ruusu. Tämä seuralainen kukoistaisi kuitenkin vain yön tummat tunnit ja aamun tullen katoaisi. Tuo nainen kuitenkin pyysi mukaansa elein viettelijän ja antoi yön niin ihmeellisen. Öistä rakastajaa kaivattiin niin paljon tämän lähdettyä, että tuntui aivan siltä kuin oltaisiin kuu ja maa, erossa toisistaan, erossa rakkaastaan. Vastaajaan heitettiin viesti, mutta sieltä saatiin kuulla vain katkonainen nauha. Tuuli ulvahteli ja toivottiin sen toisen vastaavan ja viestin kuulevan.

Kuutamoyönä myös muisteltiin armasta nuoruusaikaa ja nuoruuden heilaa, Leilaa, joka kaut aikain säilyt syömmessäin. Vuosien takaakin mieleen muistuivat ruusunhohde Leilan poskilla, se oli kuin kuulto iltaruskon. Salaakin sitä Leilaa oli lemmitty, kuka tietää oliko aikaa vietetty myös metsäpirtissä? Mutta ainakin se metsäpirtti oli tuttu lapsuusvuosilta ja vaikka vuodet vierivät, oli tuo paikka rakkahin kaikkine muistoineen. Metsäpirtissä oli hetki aikaa mietiskellä sitä, kuinka on kulkenut vaikka missä, mutta tietää silti, minne ootellaan. Aina jossain odotti tuo lämmin. hellä, pehmoinen. Hän oli vain rakkaimpain ja ainoain. Se mitä tunnettiin, oli sellaista jota ei voisi ottaa pois, vaikka edessä olisi vielä monta päivää ja ei olisi kenties helppoa, mutta rakkaus on kuitenkin niin uskomaton ja arvoa sen tuskin tiedetäänkään.  Sen jälkeen koitti aika toivoa, että ollaan lähekkäin me ihan hetki näin, vierees sun mä hiljaa painaudun. Voi kulta pieni vierellein mun vielä jää. Mutta kauaa ei kuitenkaan lähekkäin ehditty olla, sillä matkamme jatkui kohti Valtatie 66:ta. Orivedeltä lähdettiin kohti pohjoista, matkalla ohitettiin niin Ruovesi kuin Visuvesi, Virrat ja Alavus Ja Kuortanekin meni, Torisevan kohdilla oli kuoppia, sitten tuli Jäminkipohja ja Tiisteenjoki, ennen kuin saavuttiin Lapualle kirkon kupeeseen. Siinä vaiheessa tuntui jo siltä kuin ”Well, baby, I'm easy, I'm easy, I'm easy, I'm an easy man. So come on down and get me, honey, while you can.”


Näin oli saatu Fantasian bändisetit ensimmäiseltä illalta pakettiin ja tauon jälkeen olisi vuorossa Akin ja Fantasian yhteiset setit.

Heti alkuun Aki muistutti risteilykansaa siitä, kuinka ”Mä oppinut oon kellä onni on, sen piilottakoon”. Risteilykansa sai kuulla myös onnen tallettamisesta sydämeen ja sen omistamisesta yksin, eikä siitä kerrottaisi muille, sillä tuttuun tapaan se on salaisuus. Salaisuuksien jälkeen annettiin sitten vain virran viedä ja virran tuoda. Tällä kertaa se oli Itämeren virta, joka toi meitä Helsingin suunnasta ja vei meitä kohti Tukholmaa. Sateinen yö se ei kuitenkaan ollut tai jos olikin, ei siitä meritanssien pyörteissä ollut tietoakaan. Joillekin se saattoi kenties olla rakkauden yö, jossa vain tuokio onnea riitti, olkoon se onni sitten millainen tahansa. Laivalle oli saapunut todistettavasti ainakin yksi Jazztyttö (kuten Aki asian ilmoille kuulutti), kuka tietää, oliko tämä tyttö juuri se joka kaipasi kulkuriaan… Kulkuri saattoi hyvinkin olla paikalla, mutta ainakin Sörkän laitakatujen katupojat olivat lähteneet mukaan tälle risteilylle. He lauloivat ja tanssivat missä ja milloinka vain. Pollareita ei kuitenkaan näkynyt, mutta silti herroille ja narreille opetettiin kuinka vihellettiin. Taivaalla loisti melkoisen naurava kuu, kun poika kävi tanssimaan ja vihelteli tytön akkunaan. Jos näin kävi, tuskinpa katupoika laivan ulkopuolelta sitä teki, vaan hytin ikkunan täytyi olla laivan promenadille ja pojan olla melkoinen akrobaatti, että pääsi sinne ikkunan taakse.

Jos onni ei ollut laivan peliautomaattien suhteen myötä ja joku toinen vei voitot omaan taskuunsa, oli hyvä vain antaa toisten talletella ne suuret setelit.  Itse oli sitten hyvä vain elää, pelata, kulkea ja antaa laulun soida, sillä kuten tiedämme, osaansa ei muutella voi. Huolettomasti voi vain todeta, ”So what”. Sillä elämä tää on hirveää, jos stressiä kantamaan ihminen jää. Murheita nimittäin riittää tässä elämässä. Joten todetaan niille tosiaan vain so what ja jatketaan eteenpäin, vaikka sitten viihdyttäen ja kiihdyttäen. Polte lantiossa veti väkisin toista päin ja tuntui kuin me teemme toisillemme hyvää niin, että mennään me lähes pyörryksiin. Voiko siinä silloin muuta kuin haluta kiihdyttää ja sua viihdyttää, tehdä sitä milloin vaan. Siitä voi sitten olla seurauksena se, että haluaa karata kauas arjen taa – toki moni oli sen varmaan tehnytkin lähtemällä tälle risteilylle. Laivalta löytyi myös katujen kuningatar, tai sellainen hän ainakin oli ollut vuonna 77. Baaritiskin luona tämä kuningatar uskoutui kenties juuri sinulle. Tässä vaiheessa iltaa Akin ensimmäisen setin päätteeksi ojennettiin käyttöön kaksi karttaa. Jos ne luki tarkkaan, saattoi toisen kartan avulla suunnistaa laivalla kannelta toiselle ja toisen avulla kenties seuraavana päivänä Tukholmassa.

Toisen setin alkuun koitti lähdön hetki. Laivasta tuskin pystyi poistumaan sillä hetkellä, ellei halunnut keskelle avomerta. Toki kukaan ei estänyt poistumasta omaan hyttiin tai laivan kannelle, mutta jos lähdön hetki kuitenkin on vaikea, voi silti päättää jäädä sen toisen luo, yön sävel haikein soi sielussa, se oli kuin muisto onnesta. Vaikka oli kylmä ja tuntui siltä kuin olisi tehnyt toiselle väärin, oli se toinen silti rakkain. Välillä kuitenkin on hyvä vilkaista muistojen peiliin. Muistojen peili voi nimittäin heijastaa muistoja siitä kuinka sielu herkin jäi valtaan sen toisen, joka peitti peiliin katsojan suudelmin. Oli siis aika suunnata baaritiskille ja tilata sieltä kummallinen rakkauden drinkki, joka saattoi viedä vääjäämättä jalat alta. Ojanpielet eivät kumminkaan kutsuneet kulkijaa, vaan tie jalkojen alla kävi kirkkaammaksi. Toki se drinkki saattoi vaikuttaa sen verran päätä sekoittavaksi, että matkamme suuntautui kohti Koivukujaa. Koivukujalla vannottiin rakkautta suurinpaa. Sormuskin kenties annettiin tähtitaivaan alla ja parasta oli antaa, sillä jos toinen siinä vaiheessa oli huudahtanut ”Odota en, en tahdo toiveisiin mä tuhlata aikaa”, alkoi olla kyseessä jo viimeiset mahdolliset hetket. Mutta jos tuo toinen sattui olemaan nimeltään Milla, oli paras varautua siihen, että vaikka kuinka yrittäisi, tuo tyttö tarttuisi aina vain tikkuun lyhimpään ja se ei johtaisi yhtään mihinkään.

Koittaisiko siinä tapauksessa hetki vähän ennen kyyneleitä? Hyvästelyyn olisi vielä vähän aikaa ja silloin on vielä sanottava kuinka hyvä mulla on sinun lähelläsi ollutkaan. Jos toinen peittäisi vaikka kasvot käsiinsä, niin toinen tietäisi silloin sen olevan merkki siitä, että olisi mentävä.  Mutta miksi mentävä, jos sen jälkeen huomaa näiden tähtien alla odottavansa toista? Tähtien alla voi myös kuluttaa aikaansa uskoen, että rakkaus on laavaa, joka kuljettaa ja saa kylmän raudankin hehkumaan. Kun tähtien alla oli aikaa vietetty tarpeeksi kauan, jostain syntyi ajatus valloittaa koko maailma. Tahdonvoimalla siirrettiin esteet pois tieltä, piirrettiin kaikki uusiksi ja niin maata kiertää aurinko vois. Kuu aina nauraa sais (kyllähän se nauroi jo aiemmin, mutta nyt sille annettiin lupa siihen) ja sitä tähdet tanssittais. Kaikki yhdeksän planeettaa kiersivät vain meidän käskystä, uskolla pystyi voittamaan kaiken ja lopulta keskipiste kaikkeuden oli tunne pienten ihmisten.

Tässä välissä tuli aika esitellä risteilykansalle Fantasia. Tuttuun tapaan liikkeelle lähdettiin porukan johtajasta ja karvaisimmasta kaverista, basson varresta löytyi tuttuun tapaan Jouni. Kimmo kahden rumpukapulansa kanssa oli puolestaan tällä kertaa niin villillä päällä, että oli joutunut ns.koppiin – tällä laivalla rumpukorokkeen ympärillä on pleksilevyistä tehdyt seinät. Sitten vuorossa oli eniten titteleitä omaava Simo – sovittaja, lauluntekijä, laulaja, tuottaja, kosketinsoittaja, haitaristi… Joka myös soittaa mitä tahansa soitinta jonka käsiinsä saa (toki kuulemma muutkin tekevät niin). Lavan toisesta reunasta löytyi vielä kitaransa kera Jani ja näin ollen Fantasian soittajat tulivat kaikille paikalla olleille tutuksi.

Ennen kuin ensimmäinen ilta päättyisi ja tehtäisiin tilaa keskiyön showlle, oli vielä aikaa rakkaustarinalle. Se oli se rakkaustarina, joka ei anna rauhaa ja sen vuoksi oot vain mielessäin. Vaikka jonain päivänä kävisi niin, että olisi toisen parina, ei sitä toista pystyisi kuitenkaan unohtamaan. Tässä vaiheessa siis oli Akin ja Fantasian aika kiittää ensimmäisestä illasta, mutta risteilykansa ei vielä halunnut luovuttaa, vaan aplodit vaativat lisää ja lisää… Aikaa ei kuitenkaan ollut kuin yhdelle ylimääräiselle kappaleelle, koska kello juoksi armotta eteenpäin. Oli aika antaa ajatusten levähtää ja miettiä sitä, kuinka erot päivien ja erot viikkojen, koskettaa ei kaipuuta saa. Luottaen otettiin vastaan se, minkä tie mulle suo. Nimittäin kun paljon antaa, muuta tarvitse ei lain.

 Seuraavana aamuna oli aika lähteä tutkimaan miten pitkällä kevät olisi Tukholmassa ja katsomaan mitä kaupunki tarjoaisi. Aurinkoinen ja lämmin sää helli naapurimaamme pääkaupungissa, kevät oli jo pitkällä. Päivän aikana tuli moni liike tutuksi, pari toria ja totta kai myös vanhan kaupungin kadut. Kuninkaanlinnan kohdalla oli juuri meneillään vahdinvaihto, mutta kun paikalle sattui liian myöhään, ei sitä ehtinyt kokonaisuudessaan nähdä. Pari tuttua kasvoa oli myös liikkeellä nauttimassa päivästä – ei ne eivät kuitenkaan olleet Carl Gustaf ja Silvia, vaan ihan samasta laivasta tulleita. Kun sitten pääsi palaamaan takaisin laivaan, oli se kuohuviinilasillisen paikka laivan promenadella, ennen kuin laivan buffet kutsuisi ja myöhemmin illalla pääsisi nauttimaan Akin ja Fantasian paluumatkan keikasta. Tällä kertaa oli jo tiedossa tanssien alkamisaika, edellisestä illasta viisastuneena painoi päähänsä sen olevan tuntia aikaisemmin kuin mitä risteilyohjelmassa luki ja piti toki myös muistaa, että se olisi sitten ruotsinaikaa klo.19 kun Fantasia aloittaisi.

Tällä kertaa ajoissa paikalla ja ei muuta kuin odottelemaan illan ensimmäistä settiä Fantasian toimesta. Tuttuun tapaan valssilla liikkeelle. Vaikka merellä oltiin, silti ensimmäisenä valssina ilmoille kajahti Lentäjän valssi. Koska lentäjästä oli uljasta yksin liitää yllä pilvien ja tuntui kuin lintu hopeinen kiisi kuin uljas kotka, päätti tuo lentäjä, että otetaanpa tämä uusiksi kerran viel! Lentomme vei meidät aina Tennesseehen saakka ja siellä pääsimme tanssimaan Tennessee valssin, josta sujuvasti elokuvatunnelmiin, kun toisena hitaana valssina kuultiin Kauriinmetsästäjä-elokuvasta tuttu Cavatina. Hetken jo mietitytti mennäänkö tämä ensimmäinen setti nyt pelkillä valsseilla? Ensin tavalliset valssit ja siihen perään hitaat valssit. Hetkinen pojat, olisiko teillä kenties tarjota jotain muutakin tanssilajia tai jotain vähän menevämpää musiikkia? Tulihan sitä menevämpää musiikkia – kahden seuraavan kappaleen ajan, mutta kuitenkin. Ensin lähdettiin Paratiisiin, meri vaahtosi kuin olut kuohuaa ja kun rantaan oli kuljettu, lausuttiin toiselle ”Oi jos sulle voisin antaa kaikkein kauneimman, tämän maailmani pallon valtavan…”, mutta jo hetken kuluttua jatkettiin, ”mutta enhän sitä tee, pieni hetki riittänee, kun sun vierelläsi näin olla saan.” Siihen oli sitten hyvä todeta vastaukseksi, ” It's not unusual to be loved by anyone. It's not unusual to have fun with anyone. No matter what you say.”

Sitä paratiisia kaivattiin seuraavaksi, koska iltaruskoon peittyi meren kaukaiset rannat, joita katseltiin kaihoten ja vaivuttiin unelmaan. Tuolla jossain oli maa palmujen ja rantaan siellä kävi neitonen, jolle iltaruskon mukana lähetettiin tervehdys ja pyydettiin peittämään purppuraan. Mutta kuitenkin satu kerran päättyi ja tuskan tunsin niin yllättäen. Hiekka vain, pölynvalkoinen hiekka vain, muuta ei jäljellä rakkaudestain, kuin hiekka vain. Sä pois olet mennyt ja ymmärrän sen nyt: ei onnea saa, jos haaveiden luomaa ja tuulien tuomaa vain saa rakastaa… Tässä välissä jäin kuuntelemaan naapuripöydässä käytyä keskustelua. Kyseisessä pöydässä istui kaksi, arviolta n.70+ pariskuntaa. ”Kylläpäs nämä soittaa liian vanhaa musiikkia.” Hetkinen nyt? Nämä kaksi tangoa ovat alkujaan 1940-1950 luvuilta ja… No mutta älkää pojat olko huolissanne, ei teidän kannata musiikkityyliä vaihtaa, sillä ainakin 2010-luvun lapsia näkyi tanssilattialla, eli nuorissa on selvästi tulevaisuus. Seuraavaksi lähdettiinkin sitten muistelemaan Elainea, oli päivä tai synkkä yö, niin tuo armas Elaine oli aina mielessä. Tämä kappale puolestaan kelpasi näille hieman varttuneimmille risteilijöille, koska kommentit olivat luokkaa, ”No nyt!”. Tosin tämä kappalehan on vielä vanhempi kuin nuo tangot, joten herää kysymys miksi tangot olivat liian vanhoja? Sen jälkeen lähdettiin kulkemaan pientä polkua metsän halki. Polku vei mut onnelaan, rakkauden haaveiluun... Tässä vaiheessa alkoi jo tuntua että pojilla alkaisi kohta olla jo tauon paikka, sillä Simolla meinasi pokka pettää laulaessa Janin ja Jounin huudellessa taustalla vaikka mitä. Kuitenkin ennen kuin Fantasia päästettiin tauolle, saatiin kuulla vielä Beatles-potpuri. Tämän jälkeen vuorossa oli sitten se pieni tauko, tai kuten Simo asian ilmaisi, en liten paus.

Tauko ei kuitenkaan kestänyt viittätoista kesää, vaikka siitä kerrottiinkin seuraavaksi. Viisitoista kesää oli Alicea himoittu, mutta Alice oli käsitellyt tunteita kuin pakastin. Musta limousine oli vienyt Alicen pois, ei ollut auttanut edes se, että jossain vaiheessa oltiin pyydetty ollaan lähekkäin. Ei, niin ei. Metsään oli tullut jo syys, lohduton yön hämäryys, vain hongat huokaillessaan suojasivat kukkia maan. Rakkaalle kuitenkin poimittiin siitä huolimatta metsäkukkia ja tie onnelaan tunnettiin taas löytyneen. Vaikka ruotsinristeilyllä oltiinkin, oli seuraavaksi vuorossa tarina Tallinnan illoista. Laiva saapui satamaan, raja-aidat kaatuivat, neljä päivää ja kolme yötä oli rakastavaisilla aikaa. Onnenkyynel kastoi silmät, sydän kysyi ja sydän vastasi. Tiedettiin, ettei kauaa voitu olla toisen kanssa, mutta siitä vaiettiin. Tähdet loistivat vielä hetken yöhön valoaan, toiset menivät ulos katsomaan huhtikuuta, radiosta särähti soimaan joku tuttu laulu ja niin kuin alumiininiitit tähdet yössä kimmeltää. Silloin kun sielu piirsi silmiin yksinäisyyden, sitä ei pystynyt peittämään katseesta ja taivaaltakin hävisi valo hetkeksi, mutta onneksi kuitenkin alumiinitähdet sentään jäivät. Väite vanha viisaiden oli puolestaan se, että antautuu vain hullu rakkauteen. Niin usein se oli kuultu, mutta vaikka nähtiin vain vaaraa, oli toteamus kuitenkin ”En voi sua vastustaa, sun luokses kaipaan”. Antauduttiin todellakin kuin narri siihen rakkauteen, niin kovaa se iski. Se oli alku kaiken kauniin, alku johon koskaan loppua löydy ei. Hän sai mun sydämein, sen hälle soin. Olet rakkain.


Kun Aki saatiin lavalle ensimmäisen kerran toisena iltana, lähdettiin ensimmäiseksi ihailemaan öisen taivaan suurinta ihmettä, täysikuuta. Meren yllä loisti kyllä melkoinen kuu, mutta aivan täysi se ei vielä ollut, mutta avaruuden se puki loistoon hopeaan ja loi merelle siltaa. Lähellä alkoi myös olla aika, jolloin pienet valkovuokot nostaisivat päätään. Sammalmättäällä ne ihmetellen kuuntelisivat kun metsätuuli puissa humisee ja sirkkainviulut soivat. Kenties lähteellä karkeloisivat myös keijut ja jossain myös tukkijätkät uittaisivat puut ja kuittaisivat tilit aina eeltäpäin. Lauantaisin käytäisiin kylille päin viheltäin ja laulettaisiin kuorossa, ”Hei hoi, sä jätkän oma kulta, oi joi sun lempesi on tulta. Voi voi, jos suukon saan mä sulta, ai ai, se kuumeen mieheen loi.” Merellä kun oltiin, joukosta löytyi myös merimies, jota oli moni tyttö jäänyt oottamaan, reissultansa palailemaan. Mutta merimies ei voinut maissa olla päivää kauempaa, sillä aina jossain odotti laiva, kuitenkin syömmet naisien tuo merimies hurmasi laulullaan. Kuka tietää, kenties juuri tällä merimiehellä oli se jokin, se joka sai näkemään unta hänen suudelmastaan ja pelkäämään, että jää ilman niitä. Onni ei kuitenkaan voi jatkua kauan ja sen toisen saattaa menettää muille, kun toiset myöskin huomaa että vaan se jokin sinulla on. Taisipa laivan vilinässä tulla vastaan tummasilmäinen. Mitä siinä silloin kävikään? Silloin ensi katse vaan, sydämen sai laulamaan, rakkaudesta hetkisen vain pienen suloisen, niin kuin yöhön tummimpaan, kirkkain tähdin loistamaan, katseeseen sen vastasin sen vaikka ymmärsin Mua kiusaa vain tuo tummasilmäinen, sen tietää sain hän vie vain leikkien, mut saanut on tuo tummasilmäinen, oon voimaton, vie voimat tunteiden.

Kun tummasilmäisestä oli selvitty, istuttiin sängynlaidalle ja kuunneltiin elämän haitaria. Se oli kuulemma tapa ranskalainen soittaa sängynlaidalle, mutta oikeasti se oli vain omasta päästä keksitty. Niin kauniisti se elämän haitari soi, että esitettiin toive, ”Soita vaan, kuuntelen sinua. Soita vaan niin, maanantai ei pääse alkamaan.” Elämän haitarista saattoi löytää myös rytmin ja silloin oli hyvä todeta ”Mä rytmisi tunnen ja sen kutsun kuumaan. Mä rytmisi tunnen hetken hullun huuman. Mä rytmisi tunnen enkä kaipaa syytä, antautua sille vähän vaan.” Siinä sen rytmin sykkeessä sulettiin eikä mietitty muuta vaan annettiin tulen polttaa sydäntä. Siinä tulen poltteessa piti olla tarkkana, ettei päässyt koittamaan hetkeä rakkauden jälkeen. Toinen oli elänyt jo toista ennen, mutta ei tiennyt kuinka toinen pelkäsi, että verrattaisiin muihin, mutta silti sitä vain työnsi toista jonkun toisen syliin. Oli vain tyhjää pimeää ja jossain soi. Kaiken lisäksi tyhjät seinät valvoivat suuntaa vaieten, ajatusten oli aika levähtää, yksi syttyi, toinen sammui, hävisi. Liekki elämän se silti aina jää. Mutta kun paljon antaa, muuta tarvitse ei lain. Kenties siitä syystä tilattiin seuraavaksi baarimikolta drinkki. Baarimikko kertoi sen olevan kummallinen rakkauden drinkki, siinä oli kaihoa ja hieman tuskaakin makeeta, kun sinne vielä lisättiin jäitä, niin eikös kummallinen tunne alkanut vieriä selkäpiitä pitkin. Mieleen tuli ajatus lähteä Koivukujalle, mutta jostain syystä osoite vaihtui alkuun Koivutieksi. Miten tässä nyt näin kävi, löydetäänkö perille vai ei? Ei muuta kuin kengännauhat kiinni ja kuoppaiselle matkalle kohti määränpäätä. Osoitteen pieleen menosta huolimatta Koivukuja johti matkaajat kotiin maailmalta ja koitti aika hengähtää hetkinen.

Hengähdystauon jälkeen Aki toistamiseen lavalle ja ensimmäisenä päästiin taivuttelemaan tangoa. Myös paluumatkalla vallitsi sateinen yö, mutta silti se oli rakkauden yö. Edelleen tämä onni talletettiin sydämeen ja siitä ei kerrottu muille, olihan se salaisuus. Virta vei meitä pois Tukholmasta ja virta toi meitä pikkuhiljaa, vähän kerrassaan kohti Helsinkiä. Jazztyttö ei ollut jäänyt Tukholmaan, vaan palannut laivaan, olihan hän vilaukselta nähnyt tutut kasvot kaupungin vilinässä. Oliko tuo salaperäinen hahmo myös astunut laivaan? Ainakin Tukholman katupojat olivat astuneet laivaan, lauloivat ja tanssivat. Myös kuu nauroi paluumatkalla. Yllättäen jossain varjoissa vilahti tuttu hahmo. Clandestino. Tuo kulkuri oli astunut laivaan Tukholmassa – oliko hän tullut etsimään kaipaamaansa tyttöä, jonka oli myös nähnyt Tukholmassa ihmisten joukossa? Varjojen alla valvoi sydän kulkurin, yön veitsi kaappasi hänet vangiksensa. Se viilsi arvet auki ja sen hetken myös kyynel kiilsi. Clandestino siirtyi laivan kannelle, jossa hän katseli kuunvaloa ja mietiskeli, kuinka hän tunsi olevansa kuin yöperhonen, joka tarvitsi välillä kuunvaloa. Kuunvalo puolestaan oli tuo hänen kaipaamansa tyttö – tyttö, joka myös oli samassa laivassa. Mielessään hän ajatteli, ”Kuunvalo sä olet, mä yöperhonen, niin mä tarvitsen sua. Ei siivet vois kantaa pois valostasi mua. Kuunvalo sä olet, mä yöperhonen, niin se määrätty on.  Voin antaa mun kohtalon.”

Jätetään kulkuri mietiskelemään laivan kannelle ja odottamaan saapuuko tyttö sinne. Seuraavaksi kuitenkin oli vuorossa vastustamattoman naisen tarina. Nainen, jota saattoi verrata jopa Garbon filmiin. Myös uudenlaiseksi tuota vastustamatonta naista tituleerattiin ja tuo nainen sai miehet tuntemaan itsensä jonkin sortin gigoloiksi. Perinteinen ” Humala bebuhla zeebuhla boobuhla. Humala bebuhla zeebuhla bop” kohta kuultiin tietysti myös, ihan vielä flunssasta pikkuhiljaa toipumaan päin olleelta Simolta ei aivan normaaliin tapaan tämä irronnut, mutta se tosiaan oli aivan ymmärrettävää. Ilta alkoi olla viimeistä kappaletta vaille valmis. Mutta hetkinen, mitä mahtaa kuulua kulkurille, joka jäi laivan kannelle odottamaan tyttö? Hetken kulkuri mietti jo, että ”Odota en!”, sillä jostain syystä tyttöä ei vain kuulunut, vaikka kulkurimme kovasti odottikin. Saapuisiko tyttö paikalle vai ei? Vielä ehdittäisiin saada se selville, kun aikaa oli yhdelle ylimääräiselle kappaleelle. Se määrittelisi tämän blogin loppuratkaisun. Tyttö saapui kuin saapuikin kulkurinsa luokse laivan kannelle ja kuiskasi tämän korvaan hiljaa, ” Mä saapuisin jos mä vain tulla uskaltaisin. Mä siitä öin ja päivin unta nään. Ja haaveilen kuinka taas kanssas olla saisin. Ja kainaloon sä painat jälleen pään. Pyydä vain mä lennän niin kuin siivin…”

Näin saatiin risteilyn musiikillinen osuus Akin ja Fantasian osalta pakettiin. Luvassa oli vielä keskiyön show ja bilebändi, joka viihdyttäisi aamun pikkutunneille saakka. Aamulla oltaisiin jo Helsingin satamassa. Omalla kohdalla ensimmäinen päivä Tukholmassa risteily, johon oli yhdistetty meritanssit, mutta tuskin viimeinen. Ainakin vakavaan harkintaan menee lähtö, jos Aki ja Fantasia ovat viihdyttämässä risteilykansaa. Kiitos hienosta risteilystä Aki, Simo, Jani, Jouni ja Kimmo! Valmistuihan tämä blogi vihdoin ja viimein, kun löytyi aikaa istua sitä kirjoittamaan. Seuraava keikka häämöttää jo näköpiirissä, kuten myös sitä seuraava. Ensin lähdetään avaamaan lavakausi ja sitten taas merille. Jokohan muuten Simon haitari tekee tämän vuotisen come backin, kun suunnistetaan lavatansseihin…?






 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti